Tuti tipp: Hogyan találd meg a legjobb otthoni autó töltőt!
Elektromos autós töltők és telepítés
– hogyan lehet megtalálni a legjobb otthoni töltőt?
Pár évvel ezelőtt az elektromos autó töltőknek kevés választéka volt és viszonylag hasonlóak voltak. Most rengeteg lehetőség kínálkozik, és a technológia fantasztikus!
Szóval, hogyan lehet kiválasztani a megfelelő töltési pontot?
Az otthoni és munkahelyi töltők korábban nem voltak ennyire okosak. Nagyjából csak nagy teljesítményű aljzatok voltak.
De már nem!
Az elektromos autós töltők az a technológia, amely szinkronizálja az elektromos autót töltését a legjobb feltételekhez, a nap legolcsóbb órájára ütemezi a töltést. Az összes többi eszközével szinkronizál, a napelemekkel, az akkumulátorral, a telefonnal, okos otthonnal.
A megfelelő töltő kiválasztásával pedig évente több tízezer forintot takaríthat meg. Érdemes tehát körülnézni, mielőtt kiválasztaná a saját EVSE készülékét.
Intelligens elektromos autós töltők
– hogyan lehet csökkenteni költségeit és széndioxid-kibocsátását
Itt van az otthoni vagy munkahelyi elektromos töltés egyik titka:
Ön kezelheti az elektronok elektromos autóba való bejutását a töltése során. A legjobb módja az, ha 100% -ban megújuló villamos energiával tölt, vagy csúcsidőn kívüli idővel kedvezményes A2 tarifára vált, majd telepít egy okos töltőt, amely akár ütemezheti a töltést csúcsidőn kívülre.
Akár 20% -kal csökkenti az otthoni töltési költségeket, és 25% -kal csökkenti az autótöltéséhez használt szén mennyiségét. A közterületi publikus töltőállomásokhoz képest pedig 90% kevesebbe kerül az otthoni töltés.
Ha olyan vagy, mint egy átlagos magyar sofőr, évente körülbelül 17.000 Km fogsz megtenni az elektromos vagy PHEV autódal, ami kb. 3000 kWh fogyasztásnak bizonyul. A „Normál” otthoni villamosenergia-tarifával (pl. „A1”, amelynek költsége körülbelül 40Ft / kWh) az egy évre szóló jármű használat költsége körülbelül 120 000 Ft lesz. Ha csúcsidőn kívüli tarifára vált, az arány éjszakánként akár 33 Ft / kWh is lehet (általában 22 órától kora reggelig).
Ugyanez a 17 000 Km akár évi 99 000 Forintba kerül, amikor csúcsidőn kívül töltődik, így 20.000 Ft takaríthat meg Önnek évente!
A trükk az, hogy egy olyan töltőt vásárol, amely a beállított kedvezményes időpontba elkezd tölteni, amikor a csúcsidőn kívüli időszak beindul, és leáll, amikor véget ér. Így hazaérve bedugja tölteni az elektromos autóját és folytathatja estéjét, a töltő intézi a többit.Nem kell éjszaka felkelni az ágyból a csatlakozáshoz, és a korai órákban megint az áramtalanításhoz.
Hogyan töltse fel elektromos autóját a Nappal
– napelemes töltés
Egyes töltők figyelemmel kísérhetik a napelemek által termelt villamos energiát és az otthon által használt villamos energiát. Ez azt jelenti, hogy töltője tudja, mikor termel „felesleges napenergiát” (több áramot, mint amennyit otthon használ) Ezek a készülékek általában az napelemes rendszer inverterével vannak összekötve, összeépítve általában egyfázisú töltésre alkalmasak Magyarországon.
Jelenleg a napelemes rendszereknél a szaldó elszámolás miatt nem nagy jelentősége van a Solar töltős rendszereknek. Mivel a szaldó elszámolásnál a megfelelően tervezett, kiszámolt napelemes rendszernél ideális esetben ki nullázzuk a villanyszámlánk rezsi költségét.
Az otthoni felhasználok többsége nem a napelemes csúcstermelés időszakában tölti otthon az elektromos autóját. Amennyiben mégis ebben az időszakban tölt otthon, a hagyományos fali töltővel (EVSE) is ugyan ezt érheti el.
Okos funkciós teljesítmény menedzsmentes töltő esetén pedig a fogyasztásmérő észleli, hogy nincs fogyasztás az épületen, ezért növeli a töltőáramot a maximum felé.
Plug and charge (bedug és tölt) és „csepegtető töltés” (lassú sebességgel) a hálózatról, majd növeli a teljesítményt, amikor a csökken az áramszolgáltatótól beérkezett áramerőssége (a hálózat és a napelem rendszer és az EVSE kombinációja
Az okos töltésre épített EVSE rendszer képes a csúcsidőn kívüli órákra ütemezni a töltést. Mivel a csúcsidőn kívüli órák szinte mindig éjszaka vannak, akkor az ideális töltési teljesítményt és az olcsóbb tarifát akkor kapja meg.
Képes lesz tisztán és ingyenes, tiszta energiával közlekedni, ha autója napközben otthon van és töltődik a napelemes rendszeréről.
A terheléselosztás miértje
– hogyan lehet elkerülni a lassú elektromos autó töltést
Az otthona mekkora energiát képes felhasználni, azaz mi a maximum amit egyidejűleg használ fel? A maximálisan felhasználható áram értéket az otthoni fő biztosíték szabja meg. Amely Magyarországon általában 32 Amper vagy három fázisú rendszernél a legtöbb villanyszerelő által ajánlott minimum a 3 x 16A.
Oké, de nekem menyi áramom és fázisom van? Honnan tudom meg?
Egy perc alatt megtalálod a választ!
Ezt úgy tudod kideríteni légyszerűbben, megnézed a villanyóránál (mérőhelynél). Milyen kismegszakító van és hány darab. Egy darab esetén egy fázis, három kismegszakító esetén pedig 3 fázis áll rendelkezésünkre. Mekkora amper? A kismegszakítón szereplő szám érték jelzi a bejövő áram értékét.
Nem ritka, hogy a 20 A-os biztosítékkal rendelkező házak, nekik lassú töltőt kellett telepíteniük, ami kevesebb energiát vesz fel (az újabb típusú fali töltők teljesítménye lekorlátozható tehát a 22 kW teljesítményű EVSE is képes 2 kW-al tölteni), mert a gyors töltő (hatszor nagyobb teljesítményű, mint egy lassú töltő) kioldhatja a biztosítékot, ha be vannak kapcsolva a háztartási gép és az autó tölt.
A terheléselosztás kiküszöböli ezt a problémát. A teljesítmény menedzsmenttel ellátott töltő figyeli az autó és az otthon által használt teljes teljesítményt. A töltő automatikusan csökkenti az autó számára leadott energiát, ha felmegy az áramerősség a biztosíték határértéke felé ezáltal nem old le a fő biztosíték.